U organizaciji Ministarstva poljoprivrede, te Mreže za ruralni razvoj i u suorganizaciji Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, 9. i 10. studenog 2017. godine u Vukovaru je održana radionica „Provedba lokalnih razvojnih strategija unutar Mjere 19 Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske“.
Cilj radionice je bio informiranje i edukacija LAG-ova za pripremu i provedbu LAG natječaja.
Radionicu je u ime ministra poljoprivrede otvorio pomoćnik ministra Krešimir Ivančić, koji je sudionike upoznao sa statusom provedbe Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. Između ostalog je spomenuo kako će mjera 6.3.1. doživjeti bitne izmjene te će jedan od glavnih ciljeva koje OPG-ovci moraju ostvariti biti povećanje ekonomske veličine na 8.000,00 eura. Navedeni cilj može se ostvariti kupnjom stoke, zemlje, nasada. Istaknuo je također kako se natječaj za mjeru 6.3.1. neće objaviti kako je bilo prethodno planirano 15.11.2017, već se očekuje raspisivanje natječaja minimalno 20 dana kasnije. Ivančić je također istaknuo kako je u 2017. godini 70% mjere 6.3.1. otišlo je na jadransku Hrvatsku, te je i zbog te činjenice nužno mijenjati pravilnik.
Jedna od novina kod mjere 6.1.1. je da više neće biti fiksnih potpora od 50.000,00 eura, nego će se moći ostvariti potpora u iznosu do 50.000,00 eura. Također, kod mjere 6.2. više neće biti fiksnih potpora od 50.000,00 eura, veće će potpore biti do 50.000,00 eura.
LAG-ovi su na radionici nadalje bili informirani o postupku pripreme i provedbe procedure vezanih za raspisivanje LAG natječaja i provedbu Lokalnih razvojnih strategija. Agencija za plaćanja izrađivati će nacrt dokumenata za svaki pojedini TO (tip operacije): tekst LAG natječaja, priloge i obrasce (natječajna dokumentacija, prijavni obrazac, investicijska studija, itd.), kontrolne liste.
Agencija za plaćanja izrađuje navedene dokumente u dijelu delegiranih administrativnih provjera (pogotovo u dijelu Pravilnika koji regulira taj TO). Agencija za plaćanja dostavlja gore navedene nacrte dokumenata svim LAG-ovima i time se aktivira pojedini TO, uz to educira LAG-ove na način da pokazuje kako se kontrolne liste ispunjavaju, što se sve provjerava i na koji način.
Nakon aktivacije pojedinog TO od Agencije za plaćanja, nadležno tijelo LAG-a sukladno statutu LAG (u pravilu Upravni odbor LAG-a) donosi odluku o pokretanja pripremnih aktivnosti za objavu LAG natječaja. Zaposlenici i drugo osoblje LAG-a (LAG administratori) pripremaju nacrt LAG natječaja zajedno s pripadajućim prilozima i obrascima na dokumentaciji dobivenoj od strane Agencije za plaćanja. LAG administratori prilagođavaju dokumentaciju dobivenu od strane Agencije za plaćanja sukladno uvjetima i kriterijima iz odabrane LRS i proceduralnom postupku odabira projekata. Izuzetno je bitno da LAG kvalitetno pripremi kriterije odabira (na koji način će se bodovati prijave projekata i iz kojih dokumenata provjeravati), prihvatljive troškove i intenzitete potpore. Konačni nacrt LAG natječaja zajedno s prijavnim obrascima i prilozima, uključujući kontrolne liste, šalju se nadležnom tijelu LAG-a na odobrenje, nadležno tijelo odobrava ili šalje na ispravak/izmjenu LAG administratorima.
Nakon odobrenja nadležnog tijela LAG-a, konačni tekst natječaja zajedno s prilozima i obrascima objavljuje se na mrežnim stranicama LAG-a. Preporučljiva je objava i u lokalnim novinama, lokalnim radio postajama i mrežnim stranicama JLS. Po objavi LAG natječaja, LAG je dužan obavijestiti i Agenciju za plaćanja, uključujući i sve daljnje izmjene/ispravke LAG natječaja. Od datuma objave LAG natječaja do datuma početka podnošenja prijave projekata mora proći minimalno četrnaest (14) dana. Razdoblje podnošenja prijava mora trajati minimalno trideset (30) dana, kako bi nositelji projekta imali dovoljno vremena za pripremu prijava projekata. (PRIMJER: Objava LAG natječaja: 02.01.2018. Rok za podnošenje prijava projekata: 16.01.2018. – 16.02.2018.)
U LAG natječaju mora biti navedena e-mail adresa preko koje nositelji projekta mogu postavljati pitanja vezana za LAG natječaj. S ciljem osiguravanja jednakog tretmana, odabrani LAG ne može davati prethodno mišljenje vezano uz kriterije prihvatljivosti nositelja projekta, projekta ili određenih aktivnosti i troškova. LAG objavljuje sve odgovore na mrežnoj stranici LAG-a i redovito ažurira listu pitanja i odgovora vezanih uz LAG natječaj.
U sklopu animacije LAG održava radionice posebice u područjima koji su u Lokalnoj razvojnoj strategiji (LRS) označene kao područja sa značajnim potrebama za sufinanciranje, savjetuje i educira nositelje projekata prilikom pripreme prijave projekta i ne smije sudjelovati u ispunjavanju prijave projekta niti sudjelovati u pripremi dokumentacije, to je isključivo zabranjeno.
Dokumentaciju LAG-a čine svi podaci nastali tijekom postupka odabira projekata, LAG je odgovoran čuvati i pohranjivati dokumentaciju nastalu tijekom postupka odabira projekata kako bi osigurao jasan revizorski trag, s time LAG dokazuje/potvrđuje svoje postupanje (na temelju koje dokumentacije je nositelj projekta prihvatljiv, sukladan s kriterijima odabira, itd.). Dokumentacija se mora čuvati u registratorima i biti dostupna svim tijelima radi praćenja, ocjenjivanja, upravljanja, provjera i revizija. LAG-ovi su tijela koja sudjeluju u postupku dodjele sredstava javne potpore, podložni mnogim RH i EU revizijama i pridržavati se pravila propisanih internim aktima sukladnim važećim zakonskim propisima (po mogućnosti Uredbe o uredskom poslovanju). Svi službeni akti koji se otpremaju moraju imati standardnu propisanu formu i sadržaj, izrađeni u potrebnom broju primjeraka, biti odobreni ili potpisani od strane odgovorne osobe u LAG-u i biti čuvani u tiskanom izdanju.
Nakon što završi administrativna kontrola, saziva se sjednica Upravnog odbora (UO) LAG-a koja se može održavati za svaku pojedinačnu prijavu projekta ili za više prijava projekata. Voditelj LAG-a ili druga odgovorna osoba prije održavanja sjednice LAG-a (preporuka 7 dana prije dana održavanja sjednice) elektroničkim putem obavještava sve članove UO LAG-a o održavanju sjednice navodeći vrijeme i mjesto održavanja sjednice te temu sjednice (preporuka je da se članovi telefonski kontaktiraju). Zajedno s elektroničkom obavijesti šalje se i popis nositelja projekata prijavljenih na LAG natječaj kako bi članovi UO LAG-a mogli zatražiti izuzimanje u slučaju sukoba interesa.
Nakon što se odaberu projekti i izdaju Odluke, Agencija će isplaćivati sredstva korisnicima.
U nastavku drugog dana radionice radilo se u grupama gdje su sudionici raspravljali o problemima i predlagali rješenja za sljedeće teme: izmjene/usklađivanje lokalne razvojne strategije, LAG natječaje i projekte suradnje te za poboljšanje komunikacije.
U narednom razdoblju očekuju se komentari odnosno prijedlozi LAG-ova na Sporazum i Smjernice te završavanje ovih dokumenata. Plan je u što kraćem roku potpisati Sporazume između Agencije za plaćanja i odabranih LAG-ova čime će se stvoriti preduvjeti za objavu LAG natječaja.